Metodika průřezového tématu Environmentální výchova pro venkovské školy vznikla jako hlavní výstup projektu Venkovská krajina očima dětí. Metodika byla realizována ve spolupráci se školami v Bezdružicích, Konstantinových Lázních, Svojšíně a Záchlumí a snaží se respektovat specifické potřeby malých venkovských škol. Smyslem metodiky je řešit průřezové téma Environmentální výchova tak, aby se děti během výuky co nejvíce seznámily s problematikou životního prostředí ve své obci a blízkém okolí. Tvůrci projektu věří, že se tato metodika může stát zdrojem inspirace také pro další venkovské školy v Plzeňském kraji. Z tohoto důvodu vznikl tento CD nosič.
V této rubrice jsou zveřejněny všechny čtyři části, které metodika obsahuje (včetně kopií některých výstupů, které vznikly během realizace metodik na jednotlivých zapojených školách). První dvě části metodiky popisují, jakým způsobem lze prostřednictvím projektového vyučování naplnit cíle průřezového tématu Environmentální výchova. Třetí a čtvrtá část metodiky patří mezi tzv. doprovodné aktivity. Doprovodné aktivity se neodehrávají při vyučování, ale jsou součástí mimoškolní aktivity dětí. Metodika je zpracována tak, že je možné jí realizovat s dětmi všech devíti ročníků základních škol.
Smyslem aktivity je naplánovat, realizovat a zhodnotit výlet, kterého se zúčastní děti i jejich rodiče. Tato část metodiky obsahuje postup při realizaci všech tří fází (plánování, realizace, hodnocení). Nabízí také konkrétní aktivity, které lze v jednotlivých fázích s dětmi dělat.
Obsahem této části metodiky je postup, který je možné využít při projektovém vyučování, jehož výstupem bude dětmi zpracovaný projektový záměr, který přispěje ke zlepšení resp. ochraně životního prostředí obce či regionu. Realizace tohoto postupu je časově náročnější a v ideálním případě by bylo dobré mu věnovat projektový týden. Smyslem aktivity je nejenom přispět ke zlepšení životního prostředí obce, ale také seznámit děti s mechanismy fungování místní samosprávy. Součástí vyhodnocení projektového vyučování je představení projektového námětu na jednání místního zastupitelstva.
Fotografická soutěž je jednou ze dvou tzv. doprovodných aktivit. Text obsahuje podrobná pravidla soutěže, která je určena pro děti i vyučující. Smyslem aktivity je poznat a kreativní formou zdokumentovat životní prostředí ve svém okolí.
Obsahem druhé doprovodné aktivity je postup při realizaci rozhovorů dětí a rodičů na téma "krajina, ve které žiji". Rozhovory je možné realizovat formou reportáže, audioreportáže nebo i prostřednictvím malování či kreslení obrázků. Díky strukturovaným rozhovorům s rodiči mají děti možnost poznat krajinu skrze vztah někoho, kdo je jim blízký.
Pro čtení souborů označených logem je potřeba mít na počítači nainstalovaný PDF prohlížeč. Zdarma si jej můžete stáhnout kliknutím na jeden z těchto odkazů: Adobe Acrobat Reader nebo Foxit Reader.